*** 2016. október 17. 6.00 *** frissítve: október 27. 9.15 ***
VÁROSISMERETI KIRÁNDULÓNAPUNK
BESZÁMOLÓI
Október 15-én, szombaton reggel iskolánk
apraja-nagyja felkerekedett,
hogy a "ledolgozós" szombatra még év elején eltervezett témanapi
kirándulásait megvalósítsa. Az időjárás kegyes volt hozzánk:
valódi kora őszi, napsütéses időnk volt.
Az alábbiakban osztályaink beszámolói következnek.
A lap folyamatosan bővül az újabb beszámolók érkezésével:
***
1. a és b osztály
HELYTÖRTÉNETI SÉTÁN KERÜLETÜNK
NEVEZETESSÉGEIVEL ISMERKEDTEK ELSŐSEINK
"2016. október 15-én, egy szép őszi szombaton, a két első osztály kirándulni indult, hogy megismerkedjen kerületünk pár jellemző pillanatával. Gondoltuk, viszünk magunkkal megmászható törpe sziklákat (szükség esetére), de nem volt S-es méretben sajnos. Első megállónk a Hét vezér szobortalálkozó volt, ahol parázs vita tört ki azon, hogy következő technika órán melyik elsős melyik vezért fogja kifaragni az általa behozott farönkből. Bence és Ildi néni egyaránt Álmost szemelte ki magának, de miután mégiscsak úriemberrel van dolgunk, átengedte az elsőbbséget a hölgyeknek. Ellenben magára vállalta a rönkcipelés nemes, ám terhes feladatát. A parkban megtekintettük a szép szobrokat és más jellegzetes épületeket (ahová majd nyolcadik osztály után járni lehet :-) ), majd kicsit szimatoltunk a fűszernövényes kertben, ahol az ellenség megtévesztésére kitűzték a táblát, hogy "Citromfű", de minket nem tudtak becsapni, azonnal, három szimatolás után, felismertük a levendulát. (Jó, kicsit segített egy másik tábla is, de nem kell mindent észrevenni!) Ismét jellegzetes, piros épületek és más, pingvineket is ábrázoló szobrok szegélyezték utunkat, de itt már az éhes tömeg tömegesen éhezett, így megpihentünk egy jól szituált játszótéren, ahol táplálékot vettünk magunkhoz, majd gyermekektől meglepő módon, játékban törtünk ki. :-) De itt is ragaszkodtunk a témánkhoz, tehát aki hintázott, az például űrhajóban ült tulajdonképpen és felfedezte a Jupineptuszaurusz bolygót. Ez utóbbit sajnos ott felejtettük a játszótéren. További sétálások keretében újabb jellegzetes szobrok álltak mellénk, itt megtörtént a közös fotózás is, ahol mindenki látszik, aki ott volt, csak egy kis nagyító kell hozzá. Megfáradva értünk vissza kedvenc iskolánkba, ahol többen közölték, hogy akkor most nekik annyira fáj a lábuk, hogy innen többet sehova sem mennek. De ettől függetlenül, hétfőn mindenki újult erővel és szép emlékekkel érkezett újra tanintézményünkbe és lelkesen idézte fel a szombati nap legjobb pillanatait. Ildi néni annyira jól érezte magát, hogy kis rigmust is alkotott, nagy költőóriásunk, Weöres Sándor útmutatása alapján.
Íme:
"Ildike, Ildike játszik,
gyermekek a hintán ülnek,
eszegetnek, iszogatnak
zöld fűre települnek.
Ildike, Ildike fázik,
mendegél a zord időben,
városismereti séta,
szombaton kötelezően."
Sétatársi üdvözlettel:
Badacsonyiné Bódis Hajnalka, Körmendy-Juhász Györgyi, Pálfiné Kozma Ildikó, és
az elsősök
Ui: Köszönjük szépen a szülőknek segítő gyaloglásukat! :-)"
***
4. a és b osztály
A TERMÉSZETTUDOMÁNYI MÚZEUMBAN
JÁRTUNK
Október 15-én szombaton, az egész iskola
felkerekedett,
hogy egy izgalmas városismereti délelőttön vegyen részt.
Minden évfolyam más és más látnivalót választott.
A negyedikesek a Természettudományi Múzeumot választották.
A főbejárat kupolájában már egy hatalmas barázdás bálna
felfüggesztett csontváza fogadott bennünket.
Mindenkinek nagyon tetszett A korallzátonyok élővilága c. kiállítás.
Ámulva néztük a Kárpát–medence ásvány és kőzetvilágát.
A sokszínű élet c. tárlat több száz eredeti preparátum,
számos életnagyságú rekonstrukció és sok-sok fénykép segítségével
mutatta be a hazai tájak változatosságát, az élőhelyek fajgazdaságát.
Nagyon sokat tanultunk ezen a délelőttön.
A sok gyaloglástól és élményektől elfáradva értünk vissza az iskolába.
Nagyné Weidinger Ildikó
***
5. a osztály
Folyóra szállt az 5. a
osztály
Október 15-én a különböző előrejelzések ellenére nagyon szép kiránduló időnk
volt. Városismereti sétánkat a Szent Gellért térről, Cseh Tamás szobra elől
kezdtük. Innen vágtunk neki a Gellért-hegynek. Néhány perces séta után a
csúszdáknál egy kis pihenőt tartottunk. Ezután új erőt gyűjtve felkapaszkodtunk
a hegytetőre, a Citadellához. Szép kilátás tárulkozott elénk. Megpróbáltuk
betájolni, merre lehet Pestszentlőrinc. Megtekintettük a hidakat, a Dunát és a
fontosabb nevezetességeket. Ezek után leereszkedtünk Szent Gellért szobrához,
majd átsétáltunk az Erzsébet hídon. Következett a nap fénypontja, a sétahajózás.
A Vigadó tértől felhajóztunk a Margit hídig, ott megfordultunk, és lecsurogtunk
a Rákóczi hídig, majd újabb forduló után visszajutottunk a kiindulási pontig.
Közben fejhallgatón keresztül érdekes információkhoz juthattunk a
nevezetességekről. Nagyon jól éreztük magunkat. A városismereti tanulmányi
kirándulásunkra a gyerekek mellé nagy örömünkre 6 szülő is csatlakozott. Nekik
is és Éva néninek, Zsolt bácsinak is köszönjük a kísérést.
Gábor bácsi
***
5. b osztály
A Mi, magyarok kiállításon járt az
5. b
osztály
Felső tagozatos életünk első közös kirándulásán vettünk részt szombaton az
5.b osztállyal. Úticélunk a budai várban található Magyarság Háza volt, ahol a
Mi, magyarok című interaktív kiállítást tekintettük meg. A különleges tárlat a
Kosztolányi Dezső által legszebbnek tartott tíz magyar szó köré csoportosítva
mutatta be azt a megszámlálhatatlanul sok kulturális értéket, amit hazánk a
világnak adott. A délelőtt folyamán megismerkedtünk különböző magyar
nyelvjárásokkal, meghallgattuk és olvastuk a magyar irodalom gyöngyszemeit,
megcsodáltuk a Kárpát-medence természeti kincseit. Hosszan elidőztünk a magyar
gasztronómia világában, majd a tárlat csúcspontjaként lovagoknak és huszároknak
öltözve ismerkedtünk a magyar hadtörténettel. Ezt követően elkalandoztunk a
tudomány világába, majd próbára tettük ügyességünket Rubik Ernő különböző
logikai játékaival. Sportrajongó csapatunk természetesen nem hagyhatta ki, hogy
a magyar sport történetét bemutató teremben ne izgulja végig az Aranycsapat
legendás 6-3-as győzelmét, valamint a háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázóink
döntőit. A múzeumlátogatást egy közös gombfoci-meccsel zártuk. A múzeumból
hazafelé a sok látnivalótól elfáradva gyönyörködtünk az őszi napsütésben és a
budai várnegyed szépségében. Sok élménnyel gazdagodva tértünk vissza az
iskolába, egy kellemes, vidám együtt töltött nap után.
Anikó néni
***
6. a osztály
Városismereti kirándulás a Várkert Bazárba
2016. október 15-én, szombaton kirándulásra indultunk a belvárosba.
Ebben a tanévben a Várkert Bazár és a Parlament megismerése volt a cél.
Többféle közlekedési eszközzel utaztunk a Ferenciek teréig,
majd sétával folytattuk az Erzsébet hídon majd a Lánchídon.
Délután egy órakor kezdődött a múzeumpedagógiai foglalkozásunk
az Országház Múzeumában, ahol a koronázási szertartással,
ékszerekkel foglalkoztunk, majd bemehettünk az Országházba.
Mindannyiunk számára csodálatos élmény volt ez.
Szinte meghatódtunk, mikor megláttuk a koronát.
A kirándulás késő délutánig tartott, szerencsére az időjárás is kedvezett
nekünk.
Emlékezetes és kellemes nap volt.
Pirschenk Erika osztályfőnök
(A tanulók beszámolói alapján)
***
6. b osztály
A két hatodikos osztály szép időben, a Ferenciek téri megállóból az Erzsébet hídon kelt át a budai oldalra. A hídról megcsodálhattuk a gyönyörű panorámát, majd a hazai neoreneszánsz építészet egyik legszebb alkotásaként számon tartott Várkert Bazárban nézelődtünk. Az Ybl Miklós által tervezett épületegyüttes árkádjai alatt sétáltunk és a szépen gondozott reneszánsz udvarban pihenve fogyasztottuk el az ebédünket.
A Lánchídon visszaértünk Pestre, majd az Országház Múzeumában egy izgalmas múzeumpedagógiai foglalkozás keretében megválasztottuk Magyarország új királyát, Attilát és királynéját, Gabriellát. A koronázás minden mozzanata - a királydomb építése, a szimbolikus lakoma elfogyasztása, a királyi eskü - a középkori szokásoknak megfelelően történt valósághű koronázási ékszerekkel. Jelen volt a székesfehérvári Nagyboldogasszony templomban az esztergomi érsek, a királyné koronázásához a veszprémi püspök. Ezt követően az uralkodó leghűségesebb vitézeit lovaggá ütötte.
A foglalkozás után beléptünk az Országház misztikus épületébe. Tanúi voltunk a koronaőrök őrségváltásának, láttuk a Szent Koronát. Sok érdekességet megtudtunk az épületről, például, hogy 2,5 km hosszú vörös szőnyeg fut az épület folyosóin. Szájtátva gyönyörködtünk a színes üvegablakokban, a gazdagon aranyozott díszítésben.
Remélhetőleg mindenki nevében kijelenthetjük, hogy élményekben gazdag,
szép napot töltöttünk együtt és tudásban is gyarapodtunk.
A 6. b osztály tanulóinak élménye alapján írta Kovács Beáta, osztályfőnök
***
7. a és b osztály
A Budai Várban kirándultunk
Október 15-én kellemes, napsütéses időben
indultunk városismereti sétára a Budai Vár körül.
A 7. a és 7. b osztály együtt ment, kísérőink voltak: Éva néni, Judit néni,
Emőke néni és Joci bácsi.
Több tömegközlekedési járművel is utaztunk, majd a végén kis gyalogos
„hegymászással” értünk fel a várhoz.
Itt több épületet is megnéztünk kívülről.
Időnként nehezen haladtunk, mert nagyon
sok turista volt a környéken.
Amiket ekkor láttunk:
- Halászbástya,
- Mátyás- templom,
- Mária Magdolna-templom.
Itt találkoztunk japán turistákkal, akik megkértek minket, hogy fotózzuk le
őket.
Örömmel állapítottuk meg, hogy mi jobban tudtunk angolul, mint ők.
Ezután elérkeztünk a legizgalmasabb részhez, a Labirintushoz.
Ez egy földalatti barlang, ahol a várhoz kapcsolódó történelmet
és a történelemhez kapcsolódó legendákat, misztikumokat mutatják be.
„Holt lelkek, vámpírok nyomába eredtünk, felfedeztük a Fekete gróf tanyáját.
Megtudtuk, hogy ki volt a Labirintus leghírhedtebb lakója és hogy mi köze Mátyás
királynak Drakulához.
Mátyás király foglyaként a 15. században a Labirintusban raboskodott Drakula.
Havasalföldi vajdaként Drakula feladata volt a keresztény Európa védelme,
ám a törökkel történt kiegyezése szembefordította egykori szövetségesével,
Mátyás királlyal, aki elraboltatta és a Hunyadi család börtönébe,
a Várhegy gyomrában meghúzódó Labirintusba szállíttatta. Drakula kiszabadulása
után
félelmetes hírnek örvendett, rémtettei a korabeli Európában kiadványokon
terjedtek.”
(Idézet a Labirintus honlapjáról.)
A Labirintusban sikerült is eltévednünk. Sokszor olyan sötét volt, hogy semmit
sem láttunk,
de nem ijedtünk meg. Előkerült a sok kis mobiltelefon, s megvilágítottuk az
utat.
Néha vészjósló zajok hallatszottak, és láttuk a karóba húzottak erdejét,
kínzóketrecet,
koporsót, középkori béklyókat és korabeli ruhákba öltöztetett bábukat.
Miután szerencsésen mégis kijutottunk, folytattuk tovább sétánkat.
A következőket láttuk:
• Dísz tér,
• Turul szobor,
• Budavári Sikló,
• Bécsi kapu,
• Sándor-palota - ahol a köztársasági elnök lakik, előtte az őrökkel.
Ezek után visszaindultunk az iskolához.
Nagyon fáradtan, de élményekben, izgalmakban gazdagon értünk haza.
Révész Andrea 7. a
Tanulmányi kirándulás a Budai Várba
A hétköznapok után most szombaton is –
2016. október 15-én - az iskolában indult a napunk.
A reggeli érkezést követően a becsengetés után, Simi bevezetett minket a
Várlabirintus rejtelmeibe.
A kiselőadást követően a 7. b osztállyal közösen, tömegközlekedéssel indultunk
el
kirándulásunk célpontja felé. Miután megérkeztünk, mindenki pótolta a hegyre
vezető
gyaloglás miatt elégetett kalóriákat, az otthonról hozott reggelivel.
Ezután elindultunk megnézni a Halászbástyát és a Mátyás templomot.
A szép és különleges épületek után utunk a várva várt labirintushoz vezetett.
A labirintusban kísérteties sötétség fogadott bennünket, amely lehetőséget
adott arra, hogy jól megijesszük egymást. Izgalmas utunk zegzugos és
kanyargós folyosókon keresztül vezetett tovább, ahol egymás után értek
bennünket különböző meglepetések. Volt, hol operarészletek hangzottak fel,
volt, hol rémisztő figurák tűntek elő a semmiből.
Az idő sajnos gyorsan eltelt, így sok-sok élménnyel gazdagodva
vettünk búcsút ettől az egyedülálló és páratlan helytől.
Hazafelé a Lánchídon sétáltunk át a Duna pesti oldalára,
majd tömegközlekedéssel jutottunk vissza kiindulási helyünkre, az iskolába.
Annyira jól éreztem magam a labirintusban, hogy elhatároztam,
visszamegyek ide a családommal, hogy őket is jól meg tudjam ijeszteni.
J
Kállai Dominik 7. a
***
8. a és b osztály
Nyolcadikosaink a nyugati pályaudvar
környékén
"Nyugati pályaudvar
Elhelyeszkedése: A Nyugati Pályaudvar Budapest egyik legrégebbi vasúti fejpályaudvara a mai Nagykörút, Teréz körút mellett a VI. kerületben található. Nevét nem a földrajzi fekvéséről, hanem a vasúttársaságról kapta. Funkciója: A fejpályaudvarról indulnak elővárosi vonatok a Dunakanyar, valamint Vác felé és Veresegyház felé a 71-es vasútvonalon. Esztergomba a 2-es vonalon lehet eljutni. Lajosmizse felé a 142-es vasútvonalon közlekednek vonatok. A főbb távolsági járatok Keleti pályaudvarra történt átcsoportosítása után a Déli pályaudvarhoz hasonlóan itt is a hivatásforgalom dominál.
Története: A mai épület közelében eredetileg álló első pályaudvart Pesti indóháznak nevezték. 1846-tól innen indult a Pest és Vác közötti vasút, Magyarország első vasútvonala. A Magyar Középponti Vasút az akkori város szélén vásárolta meg ehhez a telket. Az idők során az indóház a növekvő vasúthálózat évről évre élénkülő áru- és személyforgalmát egyre kevésbé volt képes kiszolgálni. Az új pályaudvar terveit az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel cége készítette. A társtervező Bernárdt Viktor volt, amiért Ferenc József-rend kitüntetést is kapott. Az új pályaudvar 1877. október 28-án nyílt meg. A pályaudvar vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított.A pályaudvar 1891-ben kapta a Nyugati nevet - összefüggésben az Osztrák-Magyar Államvaspálya Társaság államosításával. Hasonlóképpen ettől kezdve nevezzük a Keleti pályaudvart Keletinek. A Kandó mozdonyok próbái a Nyugati pályaudvar és Dunakeszi-Alag viszonylatban végezték. Ezt a szakaszt és a pályaudvar vágányait 1923-ban villamosították. A 2000-es évek folyamán azonban felértékelődött az elővárosi vasúti közlekedés szerepe, amelynek kulcsfontosságú tényezője a belvárosi, jó kapcsolatokkal rendelkező Nyugati Pályaudvar. Így a pályaudvar felszámolása helyett megtartása, fejlesztése várható, bár a tervek megvalósítása folyamatos csúszást szenved."
vissza az életképekhez vissza a navigáláshoz